marți, 7 martie 2017

Arrival

Arrival este un film SF american, apărut în anul 2016. Acesta a fost realizat sub regia canadianului Denis Villeneuve, a cărui portofoliu cuprinde filme precum Prisoners, Enemy sau Sicario.

Premisa filmului este redată de sosirea pe Pământ a doisprezece nave extraterestre a căror existență nu poate fi explicată. În centrul acțiunii se află doctorul lingvist Louise Banks, a cărei servicii sunt solicitate de armată în dorința de a comunica cu extratereștrii. Aceasta, împreună cu fizicianul Ian Donnelly demarează un proces de a descifra limba extratereștriilor, formată în prealabil din simboluri circulare, pentru a fi capabili, în final, de a pune întrebarea apăsătoare: De ce sunteți aici?

Povestea nu este una originală, ci o adaptare cinematografică a nuvelei lui Ted Chiang, „Story of Your Life.”

Recunosc că m-am uitat la acest film doar pentru că am văzut numele lui Villeneuve în rubrica regizorului. Am mai văzut două filme regizate de acesta și tehnica sa mi se pare că aduce un adevărat misticism oricărui film, indiferent de gen. Așadar, premisa unui film science fiction regizat de dumnealui mi s-a părut mult prea interesantă pentru a o refuza.

Acum, sincer, îmi pare rău că am luat acest film ca pe oricare altă peliculă SF cu extratereștrii (căci sunt sigură de profunzimea acestui gen înafara invaziilor spațiale) și am privit-o pe la ora zece seara, dorind să văd un film oarecare înainte să adorm. 

Proastă idee, căci filmul ăsta e genul de film la care te gândești mult timp după ce l-ai văzut



În primul rând, atmosfera filmului, chiar dacă nu înțelegi mesajul din prima, este una cu adevărat mistică, precum ne-am abișnuit din partea lui Villeneuve. Suspansul, cel puțin în scena în care Louise intră pentru prima dată în navă, este copleșitor iar sentimentul este menținut prin faptul că pe parcursul scenelor următoare, nivelul detaliilor rămâne minim.

De asemenea, minimalitatea dialogului și folosirea imaginilor vizuale oferă filmului această atmosferă de neliniște. Totul este incredibil de liniștit în aparențe, însă pe tot parcursul peliculei trăiești cu impresia că ceva are să se întâmple din moment în moment.

Fără a da prea multe spoilere, menționez că am fost plăcut surprinsă de temele tratate în acest film, acestea fiind teoria Sapir-Whorf conform căriea structura unei limbi afectează în mod direct precepția vorbitorului asupra lumii, teorie disputată de-a lungul timpului, dar foarte interesantă. De asemenea, filmul se confruntă cu o altă temă  relitivitatea temporală. Filmul propune ideea că rasa extraterestră percepe timpul diferit de specia umană, ca fiind non-linear. Nu doresc să dau prea multe spoilere, așa că nu am să vorbesc despre aceste teorii în relație cu filmul.



Arrival a apărut la noi în țară sub numele de Primul Contact, a rulat în cinematografe, însă din câte știu eu nu s-a lansat încă o versiune DVD.

În încheiere aș vrea să spun cât de mult mi-a plăcut Arrival — foarte mult, îndejauns încât aș dori să trec la următorul nivel al poveștii să să citesc antologia lui Ted Chiang. Recomand acest film tuturor celor care sunt în căutarea a ceva ce să le stârnească procesul gândirii profunde.

Nota lui Andy:
★★★

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu